måndag 17 oktober 2011

4/10-11 Bollar, tacktarter och notvärden

Dagen handlade om taktarter och notvärden och till vår hjälp hade vi bland annat bollar.
Vi fick gå i olika taktarter för att känna hur takten i musiken är, känna takten i kropen. Sen skulle vi studsa bollen för oss själva på ett visst taktslag till exempel taktslag 2 i varje takt. Efter detta ställde vi oss på en rad och skulle studsa bollar till varandra på olika taktslag.






Man var verkligen tvungen att koncentrera sig på när man skulle studsa bollen till den andra personen och samtidigt lyssna på musiken. Annars är detta ett roligt sätt att känna taktslag och detta tror jag man skulle kunna göra i en förskoleklass.

Sen gick vi vidare till notvärden. Vi jämförde helnoter, halvnoter, fjärdedelsnoter, åttondelsnoter och sextondelsnoter med ett äpple delat i halvor för halvnoter, fjärdedelar för fjärdedelsnoter och så vidare. Vi i vår studiegrupp kom på att om man hade staplar som representerade bråk så kunde man ändra dem och använda dem till noter också.














Vi tänkte att hela stapeln visar en hel fjärdedelstakt och att halvnoten därmed skulle vara hälften så stor som helnoten så att två halvnots staplar skulle vara lika långa som en helnots stapel.
Jag tror det är viktigt för barn att få använda så många sinnen som möjligt därför att lyssna på musik, gå i takt med kroppen,  se sambandet mellan noter och äpplebitar och känna längden av notvärden gör det lättare att knyta an till något av dem och minnas kunskapen lättare.

Vi fick även göra 4 egna takter med hjälp av de olika notvärdena  och sen skulle vi sjunga dem tatte, ta, taaa.











Att göra egna takter fick oss att verkligen tänka på hur mycket noterna var värda och att inte lägga för många notvärden i en takt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar