måndag 31 oktober 2011

25/10-11 VFU-lektion

Idag höll jag min första lektion på min vfu-plats. Jag skulle genomföra ett pass med att måla till musik. Jag började med att förklara vad de skulle göra och sedan lite om hur man genom varma och kalla färger skulle kunna förmedla en känsla. Till exempel att om man är kär så kan man måla med rött eller om man är ledsen med blått. Jag ville att de skulle lyssna på musiken och sedan måla det de kände. Sedan efter att de målat och jag stängt av musiken skulle de i grupperna de satt diskutera hur musiken fick dem att känna.
Målet med lektionen var * Associationer, tankar, känslor och bilder som uppkommer när man lyssnar på musik. (Lgr 11, 2011. Skolverket)


Första låten jag satte igång var Vivaldi-Autumn



Jag valde detta klippet först för jag tänkte att den är rätt tydlig och representerar hösten. Eftersom hela låten är väldigt lång så fick de lyssna på de första 3-4 minuterna.

Många elever gjorde just det jag hoppades på de förknippade på ett eller annat sätt låten med hösten och målade till exempel pumpor.









Andra låten jag startade var Enya - The river sings




Denna valde jag för att den är lite svårare. Den kan ge många olika tankar och hoppades på att se detta i elevernas målningar.

Denna låten målade många elever krig, rån eller berg. De tyckte att den var lite läskig och att det lät lite som ett krig.







När jag tänker på detta i efterhand så kommer jag också på att det låter lite som en västernfilm med indianer.

Den tredje låten jag spelade var Grieg - Bergakungens sal




Denna låten spelade jag upp för att den är rolig att lyssna på men den berättar en historia som jag trodde att barnen skulle uppskatta. Eleverna bad om att få höra något halloween-igt och därför startade jag denna.

När jag startade denna så började en elev att ställa sig på golvet och med smygrörelser gå i takt till musiken och hela klassrummet som annars var lite pratigt blev knäpptyst. Som jag misstänkte så målade de flesta barnen spöken och kedjor till denna musiken









Efter musikpasset förstod jag att om du som pedagog skall kunna föra ett gruppsamtal med eleverna gäller det att inte ha för många grupper. Du kan inte vara över allt där diskussionen pågår vilket är tråkigt för eleverna har många bra tankar. Det andra jag förstod var att jag borde ha låtit eleverna lyssna på musiken en gång till. Att de först endast skulle lyssna och sen andra gången måla då skulle det vara lättare för dem att tänka ut vad det var för känslor som musiken gav dem inte bara första intrycket.
Utöver detta så var det mycket lärorikt att genomföra detta passet och det gav mig många tankar.

3 kommentarer:

  1. Hej Sanna!

    Jag har läst din blogg fån där de senaste kommentarerna kom.

    Jag tycker att du hade ett väldigt intressant inlägg om din VFU-uppgift. Det var intressant hur det fångade eleverna. Att eleverna skulle få lyssna på musiken en gång innan det var dags att rita något tyckte jag var en bra iakttagelse, den tanken ska jag ta med mig om jag ska göra något liknande. Du skriver i inlägget att du hoppades på att eleverna skulle göra något som förknippades med hösten. Varför? Är det inte roligt och intressant att se hur eleverna associerar fritt till olika musik? Kul att du lade in de teckningar som barnen hade ritat till musiken.

    Tänk på att få med kopplingar till kurslitteraturen och kanske koppla ännu mer till läroplanen. Det visar på att du förstår bättre hur du kan arbeta med det vi gör ute i verksamheten och varför vi ska göra det.

    Exemplet med ljudklippet från FN-konserten var klockrent då det verkligen uppmärksammade att kunskapen om hur en sång passar barn är en bristfällig kunskap ute i skolorna. Att du även reflekterade över det när du fick se en del av verkligheten.

    Keep up the good work!
    Sofia

    SvaraRadera
  2. Hej Sanna!!

    Gillade verkligen ditt ljudklipp, det visade tydligt att det handlar om okunskap när man väljer en sång som ska passa alla!!

    Jag önskar att du refererade mer till kurslitteratur och läroplanen.

    Vilken intressant och rolig VFU-uppgift du har gjort. Roligt att du kände att det fångade barnens uppmärksamhet så bra. Fast jag tänker precis som Sofia i kommentaren ovan, varför måste du som pedagog tänka ut vad de skall bli för någonting? Som du märkte när vi gjorde vår musikanalys så tänkte vi alla olika..

    Bra jobbat!!

    Michaela

    SvaraRadera
  3. tack jag märkte nu att det inte skulle vart "hoppades" utan "trodde" så det var fel ordval.

    SvaraRadera